|
Haber Analiz: Vejeteryanlar daha mı şanslı? |
|
|
|
|
Çarşamba, 01 Temmuz 2009 |
|
Bugün bazı basın yayın organlarında vejeteryanların (yani et yemeyenlerin) kan kanserine yakalanma riskinin et yiyenlere oranla yüzde 45 daha az olduğuna dair bir haber yayınlandı. Üstelik araştırmayı hayli saygın bir üniversite olan Oxford Üniversitesi yapmıştı. Bu haberi okuyan insana verilen mesaj gayet açık: Et yeme, kan kanserine yakalanma riskin yarı yarıya azalsın.
Vejeteryanlığa övgüler düzen, ya da et yemenin kötü bir şey olduğuna dair haberler zaman zaman basınımızda yer alıyor. Haberleri hazırlayan basın mensupları genelde konu hakkında bilgi sahibi olmadıklarından ve araştırma zahmetine de katlanmadığından yabancı basın organlarındaki bu tür haberler olduğu gibi bize de aktarılıyor.
Örneğin bu haberi yayınlayan gazetelerdeki her hangi bir muhabirin aklına “acaba et yemeyen insanlarda bunun haricinde başka neler olur?” diye bir soru gelmiyor, bu konuda bir araştırma yapmıyor.
Oysa sağlık çalışanlarının ve ilgililerin yakından bileceği üzere et tüketmeyen insanlarda bir çok rahatsızlık görülüyor. Bu rahatsızlıkları konumuz dışında tutarsak, vejeteryanlığa övgüler düzen bu tür araştırmaların, haberlerin neden sıkça karşımıza çıktığı sorusuna cevap aramak gerekiyor.
Bazı uzmanlar, bunun sebeplerinden biri olarak et tüketmeyen insanların zihinlerini kontrol altına almanın daha kolay olduğunu, bu sebeple bazı odaklar tarafından bu tür haberler üretildiğini söylüyor. İlk anda bunu bir komplo teorisi olarak görebilirsiniz. Ancak o zaman da neden anlı şanlı bilim adamlarının 12 yıl boyunca et yemeyen insanların kansere yakalanma risklerini araştırdıkları izaha muhtaç kalıyor. Çünkü et yemeyen insanların karşılaşacakları sağlık riskleri çok daha kesin ve istatistiki bir veri olarak çok daha yüksek rakamlara tekabül ediyor. Oysa insanların kan kanserine yakalanma oranı bununla kıyaslanamayacak düşük.
www.saglikcalisanlari.net
|